Zadelpijn

Zadelpijn
Door een slechte positie op het zadel zal gemakkelijk perineale (kruis)problematiek kunnen ontstaan. Irritatie, slijmbeursontsteking op de zitknobbels, steenpuisten en fistels rondom de anus kunnen het gevolg zijn. Hoofdzaken van het optreden van zadelpijn is de ongetraindheid van de fietser en het gebruik van slechte kleding. Gewenning aan de specifieke zit op een fietszadel kan enige tijd duren. In de praktijk is het vinden van een passend en comfortabel zadel een kwestie van uitproberen (5)

Intrinsieke factoren:

  • Breedte van het bekken. In het algemeen hebben vrouwen een breder bekken en staan de drukpunten dus verder uit elkaar (5).
  • Beenlengte verschil. Hierdoor ontstaat er een dysbalans in de druk op het zadel (5).
  • Stand van het bekken. Indien men rechter op zit, kantelt het bekken achterover. Hierdoor zit men vooral op de tubers (zitbeenknobbels)(5). Indien het bekken voorover gekanteld staat, staat er meer druk op de genitalien, die dan doof kunnen aanvoelen (5).

Extrinsieke factoren:

  • Stand van het zadel. Als het zadel te ver naar voren staat, ontstaat er meer druk op de genitaliën, waardoor deze doof kunnen aanvoelen (5).
  • Breedte van het zadel (5).
  • Hoogte van het zadel. Indien het zadel te hoog staat, krijg je meer beweging in het bekken. Dit kan zorgen voor overmatig schuren, wat irritatie van de huid kan geven (5).

Preventie:

  • Goede zadelafstelling (5, 20).
  • Goede fietshouding (5).
  • Schoon en vooral naad- en rimpelloos zeemleer in de fietsbroek (20).
  • Het gebruik van broek(talk)poeder kan veel narigheid voorkomen .
  • Ook goede perineale hygiëne (geen zeep gebruiken of extreem goed naspoelen) is dringend noodzakelijk (20).

Terug naar Blessures & Verzorging.